Елиф Шафак - "Черно мляко"

   
Срещата ми с творчеството на Елиф Шафак не е първа, нито случайна. От огромния брой автори, с които се запознавам почти всекидневно, Елиф и нейните книги най-много се доближават до представите ми за качествена литература. Какво разбирам аз под това понятие?  За мен качествени са всички онези разкази, които ме карат да развихрям въображението си, които ме карат да мисля, да чувствам, да се вълнувам и да искам още и още.  Ето това предизвиква в мен творчеството на Елиф Шафак. Затова, когато видях книгата и "Черно мляко" я взех веднага без дори да прочета анотацията към нея.
     Заглавието по нищо не ми подсказваше, че става въпрос за автобиографична книга. След като разбрах това, си помислих, че даже ще ми е много по-интересна, отколкото си мислих, че ще бъде, защото аз съм  "луда" фенка на биографиите. И да, наистина ми хареса!
     Ето какво казва авторката за книгата си:


"...тази книга е написана с черно мляко и бяло мастило: коктейл от разказвачество, майчинство, копнеж по пътешествията и депресия, дестилиран в продължение на месеци на стайна температура."

     А ето какво казвам аз: книгата засяга три периода от живота на Елиф Шафак - преди да забременее, по време на бременността и месеците след нейното раждане. Но не това е основното в нея. Набляга се върху емоциите, чувствата, желанията, които авторката изпитва. В началото, тя се разкъсва между това дали да стане майка или не. Големият и страх е, че няма да може да се справи с майчинството и с писането едновременно.
     Между "философската" и дилема се появяват и другите главни действащи лица в книгата - нейните вътрешни гласове или както Елиф ги нарича " Хорът на несъзвучните гласове". Да ви призная, отначало ми беше доста странно това пресъздаване на нейното противоречиво мислене чрез т.нар. малки Палечки, на които дори  им е вдъхнала физически форми, качества и присъствие. Но в последствие започнах много да се забавлявам с тях и мисля, че авторката е успяла умело да вмъкне фентъзи моменти, чрез които изключително добре успява да "раздвижи" разказа си.
     "Хорът на несъзвучните гласове" или Палечките, които живеят в Елиф са в непрекъсната борба една срещу друга и това допълнително затруднява и без това раздвоената писателка, която пише:

"Аз се състоя от всички тях - в едно с недостатъците и достойнствата им, с плюсовете и минусите, книгата, която съм аз е съставена от техните истории."

     Елиф Шафак все пак забременява и малко ме изгуби, разказвайки за бременността си седмица по седмица. Признавам си, в тази част от книгата, просто прелистих  страниците. 
( Междудругото, тук писателката е поместила и тест за родилки, който може би ще е интересен за бъдещите майки.) 
     Последният етап от историята е раждането на детето и последвалата авторката следродилна депресия. И тук, тя създава физическа форма на това състояние, с което разговаря и прекарва дните и месеците си разкъсвана от страхове и тревоги за майчинството и писателската си кариера. 
     В крайна сметка, Елиф успява да намери формулата за нейното хармонично равновесие:

" Само след като хармонизираме и синхронизираме гласовете вътре в нас, можем да станем по-добри майки, по-добри бащи и да, вероятно и по-добри писатели."

     Това, което също много ми беше интересно и с любопитство "изпивах" с очи са разказите на Елиф Шафак за други жени писателки, за техния живот и избори, които са правили. Тя ни запознава с творчеството и живота на Жорж Санд, Луиза Мей Олкът, Джордж Елиът (псевдоним на Мери Ан Евънс), Вирджиния Улф и много други, опитвайки се да вземе правилното решение за себе си въз основа на тези, които те са вземали и върху това, как тези решения са повлияли на живота им. Научих доста интересни неща за тези големи писателки и дори си мисля скоро да посегна към тяхното творчество.
     Ами, така! Книгата ми допадна. Смятам че не е предназначена за масовата аудитория, а и  както самата авторка казва:

" Книгата е за всички, които не могат да намерят равновесната точка между многото роли и отговорности в живота си."

Публикуване на коментар

0 Коментари