Преживяно : Човекът, който чакаше за хляб

    Край баничарницата всяка сутрин е претъпкано с народ. Миризмата на току - що приготвените банички и прясно изпечения хляб привличаше всеки.
     И тази сутрин не бе по-различно. Докато чаках на опашката, получих две сръгвания с лакти и два пъти ме настъпиха по малкия пръст. Лято - лято, ама ще трябва да започна да нося обувките си вместо чехлите, когато идвам за хляб.
     Докато друг път забивах погледа си право напред към гишето, този път вниманието ми бе привлечено от възрастен мъж, който стоеше встрани от опашката, облегнат на един стълб срещу баничарницата. Очите му гледаха право в нас. Дрехите му бяха много износени, а подметките на чехлите, с които бе обут, бяха отлепени от към пръстите. Помислих си, колко беден човек е и какво ли му се е случило, за да стигне до тук. Тогава той се размърда. Бръкна в джоба си и това, което успях да видя бяха няколкото жълти монети в ръката му. Стана ми тежко и извърнах поглед. Не го погледнах повече, докато си чаках реда, но усещах, че е още там.
     Исках да му помогна. Когато си взех хляба, отидох до него и му го подадох. Той ме погледна, но не смееше да го вземе. Тогава му казах да не се притеснява, че "аз ще се върна и ще си взема друг. Този е за теб!"
     Беше може би на годините на дядо ми. Незнам! Поне на толкова изглеждаше. Но в очите на моя дядо имаше радост и щастие, а тези бяха замъглени от тъга, срам и безнадежност. Това ме натъжи. Дали имаше семейство? Или някой с когото да сподели хляба?Може би никога няма да разбера! Възрастният мъж си тръгна веднага щом взе хляба от ръцете ми. Вървеше бързо, но с наведена глава. Какво ли му се е случило? Какво ли е  преживял?
✦✦✦
     Това е преживяна случка, която оставам с отворен край, защото каквото и да напиша от тук - нататък ще бъде художествена измислица и може да омаловажи историята на този човек. Всеки сам може да постави своята идея за завършек на този разказ, според своите представи за света, в който живеем, според своята вяра или реализъм.
     Повече не съм  виждала този мъж. Незнам нищо за него, но се надявам да успява да се справя с живота.

Публикуване на коментар

0 Коментари